In BLOG

Nie warto lekceważyć unijnych zapisów dotyczących polityki prywatności, bo może za to grozić kara nawet do 20 mln EUR.

Nie ryzykuj i zobacz, jak dostosować RODO na www.

Skorzystaj z naszego eksperta, który jest Inspektorem Danych Osobowych i przeprowadzi z Tobą szkolenie online z zakresu wdrożenia Rodo.

Analiza i skrupulatność – podstawa RODO

Na przedsiębiorców padł strach w maju 2018 r., kiedy weszło w życie unijne Rozporządzenie Ochrony Danych Osobowych, czyli osławione RODO. Faktycznie, niepokój był uzasadniony, gdyż w niektórych przypadkach straszono karami nawet do 20 mln EUR. Zobacz, jak dopasować RODO na stronę internetową, żeby spać spokojnie.

 

Czy znasz odpowiedzi na poniższe 5 pytań ?

 

1. Jakie dane gromadzisz na swojej stronie?

Jest to podstawowe pytanie, na które musisz odpowiedzieć jako przedsiębiorca, dbając o prawidłowe wdrożenie RODO. I jest to sprawa indywidualna. Pomoże Ci w tym prześledzenie formularzy na Twojej stronie internetowej np.

  • kontaktowego
  • wysyłania CV
  • rejestracji/logowania
  • inskrypcji do newslettera

Następnie należy dopasować pod nie politykę prywatności i zamieścić ją na stronie internetowej. Ponadto każdy z w/w formularzy powininen mieć dokładną informację dotyczącą celu oraz okresu przechowywania danych, a także informacje o podmiocie odpowiedzialnym za ich gromadzenie.

2. Kto to jest ADO?

Pod tym tajemniczym skrótem kryje się Administrator Danych Osobowych, który musi być jasno wskazany zarówno w Polityce Prywatności, jak i w zapisach na formularzach. Zazwyczaj jest to właściciel przedsiębiorstwa, jednak istnieją wyjątki od tej reguły. Przykładem mogą być konkursy organizowane przez firmy za pośrednictwem agencji reklamowych. Wówczas to ona jest właściwym ADO i należy sporządzić umowę na powierzenie danych osobowych.

3. Ciasteczka – pyszne, ale niestrawne?

Właśnie, a co z tymi ciasteczkami, czyli tzw. pliki cookies – czym one są i czy na pewno informacja o nich jest istotna? Są to pliki, których celem jest monitorowanie zachowań użytkowników w internecie oraz na stronach internetowych, dzięki czemu można m.in. indywidualizować kampanie reklamowe. Zatem to nic innego, jak zbieranie danych m.in. nr IP komputera, który uznawany jest za prywatny. Na ciasteczkach bazuje większość stron internetowych, a w takich przypadkach implementacja RODO na www wymaga stosownej informacji umieszczonej w widocznym miejscu.

4. Kto przechowuje dane?

Pamiętaj, że nie zawsze dane pobierane przez stronę internetową przechowuje przedsiębiorstwo. W przypadku np. newslettera jest to firma hostingowa i to z nią powinieneś mieć podpisaną stosowną umowę.

5. RODO na www – czy to trudne?

Wdrożenie RODO wymaga przede wszystkim analizy wszystkich elementów wymienionych powyżej, a następnie dopasowanie polityki prywatności oraz stosownych zapisów do potrzeb danej strony internetowej. Najlepiej oddać w ręce specjalistów. Oferta wdrożenia RODO jest w portfolio wielu firm specjalizujących się w projektowaniu stron www. Warto sięgnąć po ich wiedzę, żeby uniknąć problemów przy ewentualnej kontroli.

Rozsądek przede wszystkim

Wysokość zapowiadanych sankcji finansowych w przypadku braku RODO na www (i nie tylko) przestraszyła wielu na tyle że wdrożenie RODO przybrało w Polsce karykaturalne rozmiary. Wywoływanie pacjentów po numerkach, czy uczniów zgodnie z numerem na liście w dzienniku to tylko kilka z przykładów. Tymczasem nie o to w tym wszystkim chodzi. Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych ma za zadanie zabezpieczenie interesów użytkowników internetu i klientów przedsiębiorstw i instytucji. Ma się to odbywać w sposób rozsądny i przemyślany. Wtedy i tylko wtedy będzie działać poprawnie.

Więcej na ten temat przeczytasz na naszej stronie rkmediagroup.pl/rodo

Zacznij pisać i wciśnij Enter aby wyszukać